مقاله: نظرسنجی چیست؟

0 299

نظرسنجی چیست؟

نظرسنجی یك ابزار جمع آوری داده جهت كسب اطلاعات از افراد می باشد. اجراي آن می تواند از طريق پرسشنامه چاپی، تماس تلفنی، ایمیل، مصاحبه حضوري و یا در اینترنت صورت پذيرد.

نظرسنجی يا پرسشنامه یك ابزار بسیار ساده برای تحقیقات بازار، انواع ارزیابی ها، سنجش رضایت كاركنان و يا مشتریان، برنامه ریزی رخدادها و ديگر كاربردهای فراوان مي باشد.

نمونه هایی از پرسشنامه آنلاین:

  • نظرسنجي خدمات مشتری، تجربیات كاربران، توسعه محصول
  • نظرسنجي نگهداری و حفظ مشتری، رضایت مندی از ارائه خدمات
  • نظرسنجي بازخورد كاركنان، عملكرد مدیریت

نظرسنجي یك ابزار موثر، ساده و فوق العاده ارزان برای دستیابی به اطلاعات ارزشمند است كه مستقیما از پاسخ دهندگان موردنظر دریافت می گردد.

 انواع روشهای جمع آوری داده در نظرسنجی

نظرسنجی ها می توانند به روشهای متفاوتی اجرا شوند. مثالهایی از روشهای مختلف كه شما می توانید در یك نظرسنجی انجام دهید عبارتند از:

  • ایمیل
  • تلفن
  • آنلاین
  • مصاحبه در منزل/ محل كار
  • گروه های متمركز
نظرسنجی آنلاین و یا اينترنتي بهترین روش برای جمع آوری داده های راي گيري می باشد

 

نظرسنجي با دسترسي آزاد

یك نظرپرسي با دسترسی آزاد نوعی از راي گيري عقاید می باشد كه در آن نمونه های غیراحتمالی از كاربران به انتخاب خود در نظرپرسي شركت می كنند. مشهورترین مثال ها از یك نظرسنجي با دسترسی آزاد  درخواست از كاربران برای تماس با یك شماره تلفن، كلیك بر روی گزینه نظرپرسي در وب سایت و یا ارسال بریده ای از یك روزنامه می باشد. در مقابل نظرسنجي هایی قرار دارند كه از تكنیك های مختلف بهره می گیرند تا این اطمینان حاصل شود كه راي گيري مورد اجرا بیانگر نمونه ای تصادفی از جامعه هدف، قابل اتكاء و علمی می باشند. بارزترین تفاوت میان نظرپرسي دسترسی آزاد با نظرسنجي علمی این است كه نظرسنجي علمی معمولا نمونه ها را بصورت رندم و تصادفی انتخاب می كنند.

 

ايران رنكس سايت نظرسنجي و رنكينگ ايران

 

دیدگاه بگذارید

avatar
 
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
دیدگاه تصویری
 
دیدگاه صوتی