مقاله: 6 مرحله تا ساخت يك نظرسنجي آنلاين

0 119

6 مرحله تا ساخت يك نظرسنجی آنلاین

ناشناس ماندن در اینترنت، محیط ایده آلی برای طرح پرسش از كاربران سایت های اینترتی فراهم می آورد. اینكه واقعا چطور در مورد كسب و كار، محصول و خدمات شما فكر می كنند. یك نظرسنجی آنلاین درحین حال كه عقاید و نظرات حقیقی كاربران را آشكار می سازد، به آنها این امكان را می دهد تا عقاید خود را در یك محیط امن و راحت با شما در میان بگذارند. راه اندازی سامانه نظرسنجی اينترنتي و آن هم به بهترین شكل ممكن، ساده است، تنها كافی است كه شش مرحله زیر را بعنوان راهنمای خود در نظر داشته باشید.


1_ اهداف تحقیقاتی خود را مشخص كنید

پیش از شروع تحقیقات، در ابتدا لازم است تا تصویر درستی از خروجی و نتایج مورد انتظار را در ذهن خود ترسیم نمایید. آیا شما به دنبال بازخورد نظرات مشتریان در خصوص استفاده از كالا و یا خدمات خود هستید؟ آیا اطلاعاتی كه بدنبال آن هستید دارای ماهیتی عمومی بوده و یا بسیار خاص می باشد؟ آیا مخاطب خاصی را در ذهن خود جستجو می كنید و یا اینكه قصد ارسال نتایج نظرسنجی به عموم جامعه را دارید؟ پاسخ به این سوالات و پرسش هایی مشابه به شما كمك خواهد نمود تا در خصوص اهداف تحقیقاتی خود تصمیم بگیرید.

2_ لیستی از سوالات تهیه نمایید

انواع مختلفی از سوالات وجود دارد كه شما می توانید در نظرسنجی خود مطرح نمایید. سوالات باز، پرسش های بسته با زمان پاسخگویی مشخص و سوالات یك یا چند جوابی. اغلب افرادی كه در یك نظرسنجی شركت می كنند سوالات چند گزینه ای و كوتاه را ترجیح می دهند. در هنگام نوشتن سوالات دقت كنید كه زبان مورد استفاده بسیار ساده بوده و از هرگونه ابهام خودداری نمایید. یكی از امتیازات طراحی یك پرسشنامه آنلاین این است كه شركت كنندگان مجبور به تكمیل سوالاتی كه مرتبط به آنها نمی باشد نیستند. بر همین اساس باتوجه به پاسخ هایی كه كاربران می دهند، سوالات بعدی با توجه به قوانین شرطی و منطقی می تواند حذف شده و یا در ادامه سوالاتی مرتبط با پاسخ آنها مطرح گردد.

3_ از كاربران برای شركت در نظرسنجی دعوت بعمل آورید

روشهای مختلفی برای دعوت از افراد جهت شركت در یك نظرسنجی آنلاین وجود كرد. اینكه شما می خواهید چه كسانی در نظرسنجی و یا پرسشنامه شما شركت نمایند، به شما كمك خواهد نمود تا در مورد بهترین روش تماس تصمیم بگیرید. شما می توانید ایمیلی به لیست كاربران خود ارسال نما‍یید، نظرسنجی خود را در شبكه های اجتماعی همچون فیس بوك مطرح نمایید، ارسال نظرسنجی از طریق پیامك و یا چنانچه مایل به انتشار گسترده نظرسنجی در شبكه اینترنت می باشید از طراحی بنرو اینفوگرافیك استفاده نمایید كه می تواند در دیگر وب سایت ها نیز قابل نمایش باشد.

4_ برای جمع آوری آراء تلاش كنید

از آنجایی كه اندازه نهایی جمعیت نمونه به تعداد شركت كنندگانی كه در نظرسنجی و یا پرسشنامه شما شركت نموده اند بستگی دارد، پس مهم است كه بر نرخ آراء كسب شده و حضور كاربران توجه و نظارت داشته باشید. در بسیاری از موارد شما می توانید نرخ شركت در نظرسنجی را با ارائه طرح های تشویقی به كابران افزایش دهید. بعنوان مثال، شما می توانید با ارائه یك هدیه، شانس برنده شدن جایزه در قرعه كشی، اهداء منافع قابل پیش بینی اجرای یك نظرسنجی به سازمان های خیریه، و یا یك سیستم افزایش امتیازات كه كاربران قادر خواهند بود با شركت در سيستم نظرسنجی آنلاین به امتیاز كلی خود درسایت افزوده و در قرعه كشی نهایی شركت داده شوند. روشی دیگر برای افزایش نرخ حضور رای دهندگان در یك نظرسنجی و یا پرسشنامه آنلاين، قول به اشتراك گذاری نتایج با شركت كنندگان در آن نظرسنجی می باشد. 

فراموش نكنیم كه شركت كنندگان در یك نظرسنجی اصلی ترین سرمایه آن نظرسنجی هستند، لذا آنها شایسته قدرانی از سوی شما می باشند.

5_ نتایج نظرسنجی را تجزیه و تحلیل كنید

داده های خود را با ارائه نتایج بصورت چارت، نمودار و اینفوگرافیك ترسیم نمایید. این موضوع به شما كمك خواهد كرد تا به سرعت نتایج خود را در گزارشات مختلف ارجاع دهید. شما می توانید از آنالیز متنی و وردكلودها در سوالات پایان-باز استفاده نموده و روند آراء را شرح دهید. همچنین می توانید داده های یك نظرسنجی را در فرمت یك صفحه گسترده ذخیره نمایید كه بعدا می تواند به دیگر فرمت ها برای تجزیه و تحلیل بیشتر تبدیل شود. با نظرسنجی های آنلاین، اطلاعات جمع آوری شده بصورت خودكار ذخیره می گردد، لذا می توانید تجزیه و تحلیل نتایج نظرسنجی را به سرعت شروع كنید. در اغلب موارد، شما می توانید از قبل در زمانی كه نظرسنجی همچنان باز است نتایج اولیه را مشاهده نمایید.

6_ یك گزارش بنویسید

گام نهایی در یك نظرسنجی آنلاین، نوشتن گزارشی است كه یافته های شما و اینكه آیا این نتایج اهداف تحقیقاتی شما را محقق نموده اند را بیان كند. یك نظرسنجی موفق، جوابهای قابل اعتمادی برای سوالاتی كه درباره كسب و كار، محصول و یا خدمات خود داشته اید فراهم می آورد. این اجازه را به شما می دهد تا اقداماتی مبتنی بر داده و براساس شواهد كسب شده داشته باشید. نظرسنجی های آنلاین كه به شكل درستی اجرا می شوند قادرند بشكل موثری میزان رضایت مشتریان را اندازه گیری نمایند، بازخورد مشتریان در خصوص محصولات و خدمات را كسب نموده و اثرات كلیدی در تحقیقات شما را نشان دهند.

فرآیند انجام یك نظرسنجی آنلاین ساده و كم هزینه می باشد. ایران رنكس می تواند تمامی امكانات مورد نیاز برای كمك به شما در طراحی یك نظرسنجی و یا پرسشنامه را فراهم آورد. اغلب نیازهای مشاغل می تواند با نظرسنجی های آنلاین، كوتاه و ساده كه گروه خاصی از مشتریان را مخاطب قرار می دهد برآورده سازد. نتایج از سوی دیگر، بسیار گرانبها هستند زیراكه آنها به شما كمك خواهند نمود تا تصمیمات درستی درخصوص كسب و كار خود اتخاذ نمایید.فرآیند انجام یك نظرسنجی آنلاین ساده و كم هزینه می باشد. ایران رنكس می تواند تمامی امكانات مورد نیاز برای كمك به شما در طراحی یك نظرسنجی و یا پرسشنامه را فراهم آورد. اغلب نیازهای مشاغل می تواند با نظرسنجی های آنلاین، كوتاه و ساده كه گروه خاصی از مشتریان را مخاطب قرار می دهد برآورده سازد. نتایج از سوی دیگر، بسیار گرانبها هستند زیراكه آنها به شما كمك خواهند نمود تا تصمیمات درستی درخصوص كسب و كار خود اتخاذ نمایید.

 

ايران رنكس سايت نظرسنجي و رنكينگ ايران

 

دیدگاه بگذارید

avatar
 
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
دیدگاه تصویری
 
دیدگاه صوتی